comunión de Javi - Javi's "första nattvard"

i lördags, den första maj 2010, tog min vkusin Javi sin "första nattvard". det är ju ungefär som att ta konfirmation bara det att traditionen här är mycket större och viktigare lixom. hemma får man väl ta nattvard innan konfirmationen har jag för mig och konfirmationen är väl mer något man bara gör. enligt mig då. förlåt gud. annars är det ungefär samma grej som hemma, Javi har gått till kyskan en gång i veckan i 2 år, fått lära sig om bibeln och om den kristna tron. Skillnaden är att om några år har Javi valet att "konfirmera" sig. vilket alltså är en annan grej som jag inte riktigt fått kläm på vad det är. men det behöver man alltså inte göra och det är inte alls vanligt att ungdomar gör det längre.
Iaf, Javi hade på sig kostym, vit med ljusblåa detaljer och tjejerna hade på sig vita jättefina klänningar med stora kjolar. såg ut lite som en blandning av dopklänningar och bröllopsklänningar. skilnnaden med klädsen på spanien och sverige är väl då att de i spanien är JÄTTEFINA, verkligen skitfina, och vi i svergie ser ut som vita fetton. typ. Kyrkcermonin tog någon timme och sen bärde det av mot en park för att ta lite bilder och sen mot lokalen de hade bokat för efterfest. där åt vi MASSOR mat, drinkar, dans, lekar, och presenter då till Javi såklart! presenterna är också en aning olika de där hemma. han fick fotbollströjor, 10 euro sedlar, och någon film. alltså här är det inte tradition att ge smycken eller något med kors eller sånt. lite tråkigt tycker jag men det kanske kommer när man tar konfirmationen. vem vet.
jag hade iaf en riktigt bra dag med den enorma familjen som var och en är jäkligt skön! världens bästa värdfamilj, har sagt det förr och kommer säga det igen! älskar dom iaf!! 
 
här kommer lite bilder.







lite tjock har jag allt blivit.


Kommentarer
Postat av: lovisa

hahha ja, men hur brun som helst! saknar dej <3

2010-05-04 @ 17:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0