semana santa

nu ska jag med ord försöka förklara vad semana santa är då, så kort som möjligt så ni lata också kan läsa.
det är alltså påsk veckan, alla dagarna under veckan finns det som olika, vad ska jag säga, parader typ, som går runt i staden i flera timmar. folket samlas vid olika ställen för att kolla, paraderna är som olika delar ur jesus historian, en när han kommer till staden, en när han dör och så. ni fattar . varje parad innehåller en del med jesusgrejen, och en del med jungfru maria. varje år är det samma parad men de gör nya varje år. det vill säga att de bygger om dom varje år men motivet är det samma. det är riktigt fint tycker jag, vi kör lite bilder då!








ja alltså, det var ett par stycken utav de hundratals jag har! mycket bilder blir det.
detta är alltså en lite udda sak , men jag gillart! det är härlig stämmning. allt folk lixom tystnar och bara tittar på paraden. det går som ett band också med varje parad. med varje parad går alltså, en jesus, en maria, två band med trummor och grejer, och minst 200 hundra personer utklädda i olika dräkter, alltså typ prästdräkter i olika färger. det är som en tack grej. man klär ut sig så för att tacka för det man har.

det var kort och gott om semana santa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0